Övervinna flygrädsla

”-Jag kan flyga, jag är inte rädd” är frasen de flesta nog känner igen sedan sällskapsresan. Faktum är att det faktiskt är väldigt många som är just flygrädda, trots vetskapen om att flygning är ett säkert sätt att transportera sig på. Det är inte många flygolyckor som sker och säkerheten är väldigt hög, risken att vara med om en trafikolycka i bil är betydligt större. Men är det kanske höjden och känslan av chanslöshet vid olycka som gör att vissa utvecklar en fobi? Svårt att svara på, även om det finns studier kring området flygrädsla och vad som kan ligga bakom den.

Tips för dig som är flygrädd

Aftonbladet har gjort en artikel med tips om just flygrädsla, som är bra att kolla in för dig som är flyrädd. Här nedan listar vi de punkter som vi tycker är viktiga.

  • Välj non-stop flygningar, där du slipper mellanlandningar som bara kan orsaka stress hos dig.
  • Välj stora och rymliga flygplan som gör att du slipper den klaustrofobiska känslan som ett litet plan kan ge.
  • Kom i tid till flygplatsen då stress och rädsla inte är en bra kombination. Är du i god tid till flygplatsen så hinner du se lite av rutinerna som kan skapa en känsla av trygghet och dämpa ångesten. Att se flygplan starta och landa kan också öka känslan över att det inte är något märkvärdigt med flyg, de kommer och går hela tiden på en flygplats.
  • Att välja rätt sittplats med gott om benutrymme kan vara en god idé, därför kan det vara värt att betala lite extra för en plats nära nödutgången där benutrymmet är bättre. Att sitta längst ut mot utgången kan också vara bättre än att sitta inklämd vid fönstret
  • Ta med en bok eller dator att sysselsätta dig med under flygresan, det kan vara ett bra sätt att avleda uppmärksamheten från just flygningen samtidigt som det är ett bra tidsfördriv. Men att under start och landning hålla på med detta kan däremot göra dig mer nervös.
  • Flyg så ofta du kan och har råd. Ju mer du tränar och utsätter dig för det som gör dig rädd, ju snabbare kommer du att övervinna din rädsla. Sen är det inte hel fel att komma iväg till nya ställen för en semester, det är ju faktiskt själva belöningen efter att du utsatt dig för din rädsla. Det är viktigt att inte glömma.

    Behandla flygrädsla med KBT

    Vid större flygrädsla som påverkar dig och kanske även din familjs liv på ett negativt sätt, kan vara bra att behandla med KBT. KBT, eller kognitiv beteendeterapi brukar börja med ett bedömningssamtal där du får möjlighet att presentera dig och dina problem, samt förväntningar och önskemål. Därefter är en viktig del i behandlingen en noggrann analys för att förstå just din rädsla, dina beteendemönster och tankar. Behandlingen fortsätter sedan med att du gradvis utsätts för det som väcker din rädsla, som görs i trygghet och samförstånd. I slutet av behandlingen så brukar den som har genomgått behandlingen själv boka in en kortare flygtur.